Sluit aan bij de ander
Goed communiceren zorgt voor een professionele manier van samenwerken. Je herkent vast wel dat er in de communicatie tussen twee personen helaas vaak talloze dingen misgaan! Met sommige mensen heb je direct een klik, met andere is het alsof je op verschillende golflengte communiceert. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf.
Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief met onze eigen ervaringen, behoeften en bedoelingen. Dat gaat vaak goed in de praktijk, maar vaak ook niet…
Het helpt enorm als je je verdiept in datgene waar je samenwerkingspartner behoefte aan heeft als je met hem/ haar samenwerkt. Het wordt een stuk gemakkelijker wanneer je ‘hun taal’ leert spreken!.
Wat je daarvoor nodig hebt is inzicht én daar naar kunnen handelen. Dus herkennen en erkennen van de communicatiestijl van je gesprekspartner én daar vervolgens op aansluiten. Je kunt dan met minder moeite meer bereiken. Samenwerken wordt zo leuker en effectiever!