Sluit aan bij de ander
Aansluiten bij de ander

Sluit aan bij de ander

Goed communiceren zorgt voor een professionele manier van samenwerken. Je herkent vast wel dat er in de communicatie tussen twee personen helaas vaak talloze dingen misgaan! Met sommige mensen heb je direct een klik, met andere is het alsof je op verschillende golflengte communiceert. We begrijpen elkaar simpelweg niet, omdat die ander zo anders denkt en doet dan wijzelf. 

 

Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. We interpreteren andermans gedrag vanuit ons eigen perspectief met onze eigen ervaringen, behoeften en bedoelingen. Dat gaat vaak goed in de praktijk, maar vaak ook niet… 

 

Het helpt enorm als je je verdiept in datgene waar je samenwerkingspartner behoefte aan heeft als je met hem/ haar samenwerkt. Het wordt een stuk gemakkelijker wanneer je ‘hun taal’ leert spreken!.

 

Wat je daarvoor nodig hebt is inzicht én daar naar kunnen handelen. Dus herkennen en erkennen van de communicatiestijl van je gesprekspartner én daar vervolgens op aansluiten. Je kunt dan met minder moeite meer bereiken. Samenwerken wordt zo leuker en effectiever!

7 handige tips:

 

  • Mensen verschillen van elkaar. Accepteer dus dat iedereen anders is en ook een andere gebruiksaanwijzing heeft. Laat dus los dat jouw communicatiestijl de norm is

 

  • Misschien vind je dat juist de ánder zich aan jou zou moeten aanpassen. Het is geen wedstrijd, kijk vooral wat wel en niet bijdraagt aan het behalen van je doelen

 

  • Observeer goed het effect van de interactie tussen jou en de ander: verbaal (de inhoud van wat er gezegd wordt) en non-verbaal (houding, gezichtsuitdrukking en intonatie) 

 

  • Bouw daarvoor gedurende het gesprek steeds een mini-evaluatiemomentje voor jezelf in. Ga ‘boven het gesprek hangen’ en stel jezelf vragen, bijvoorbeeld: loopt het goed? Hoe zit de ander erbij? Wat zou die van mij nodig hebben? 

 

  • Probeer een logica te ontdekken in de reacties van de ander op jouw gedrag: wat werkt wel en wat werkt niet? Welke stijl heeft hij of zij? Onthoud: bij een keer is er sprake van een incident; een tweede keer is het toeval; een derde keer is er sprake van een patroon!

 

  • Als je de stijl van je gesprekspartner in kaart hebt gebracht, kun je kiezen hoe je hier op de meest effectieve manier op aan kan sluiten, dus zonder op de automatische piloot een primaire reactie te geven. De kans dat je je gespreksdoel bereikt wordt daarmee veel groter! 

 

  • Toets je aannames en experimenteer met jouw eigen gedrag. Bijvoorbeeld door door te pakken, of juist de tijd te nemen. Of door zakelijk te zijn, of juist het gesprek persoonlijk te maken. Totdat je merkt dat de ander daar positief op blijft reageren 

  

Wil je meer weten over communicatietypen en hoe je daar op kan aansluiten? In de training ‘Versterk je professionaliteit’ maak je kennis met 4 verschillende gedragstypen, die ieder een eigen benadering vragen.

Vind je 'Sluit aan bij de ander' interessant?

In de online training 'Versterk je professionaliteit' komt 'Sluit aan bij de ander' uitgebreider aan bod, naast 31 andere onderwerpem.


Als je je professionele vaardigheden verder wilt ontwikkelen, dan is deze online training een uitgelezen kans voor je.


Bij elk onderwerp hoort een korte video en een hand-out waarin het geleerde voor jou heel praktisch wordt gemaakt.