Creëer draagvlak
Creëer draagvlak
Het zou mooi zijn als iedereen altijd dolenthousiast akkoord gaat met jouw voorstellen. In de praktijk is dat vaak een stuk lastiger.
Als professional moet je ervoor zorgen dat je plannen ook geaccepteerd worden door je omgeving. Dat wil zeggen dat je alle stakeholders mee moet zien te nemen. Dat doe je door draagvlak te creëren.
Wat betekent ‘draagvlak creëren?’ Dat betekent dat je er voor zorgt dat je ondersteuning en goedkeuring krijgt voor de plannen die je wilt gaan uitvoeren. Nieuwe plannen betekenen vaak een verandering. Om te voorkomen dat mensen gaan mopperen of tegenwerken, doe je er verstandig aan je plannen 'in de week' te zetten. Dat geeft mensen het gevoel dat ze kunnen meedenken en meebeslissen. Ze kunnen wennen aan het idee, zodat de verandering niet als een donderslag bij heldere hemel komt. Het voorkomt dus weerstand bij je doelgroep.
Hieronder staan 6 manieren waarmee je draagvlak kan creëren bij je stakeholders: