Versterk je professionaliteit door het beter begrijpen van de missie!
De missie van een organisatie is een korte samenvatting die de essentie, het bestaansrecht van de organisatie weergeeft. Zo’n missie inspireert, verbindt en geeft richting aan het handelen van alle medewerkers. De bedoeling is natuurlijk dat de medewerkers bekend zijn met die missie en zich ermee kunnen identificeren.
Jouw organisatie heeft die missie waarschijnlijk ook mooi omschreven, te vinden op jullie site. Helaas belandt de missie echter, na een korte informatiecampagne, vaak in de spreekwoordelijke ‘bureaulade’. Herkenbaar?
Natuurlijk weet je als professional/medewerker op hoofdlijnen wel wat de bedoeling is van je werk, wat de doelgroep is en de inhoud van je takenpakket. En dat gaat waarschijnlijk prima zo.
Toch is het opvallend dat veel mensen de details van de missie van hun organisatie niet kennen of soms nauwelijks kunnen benoemen waar de organisatie waarvoor ze werken, waar hun organisatie nu precies voor staat. Geldt dat ook voor jou?
Het idee is dat je altijd werkt vanuit die missie. ‘Want als je niet weet waar je naar toe gaat, is iedere richting de juiste’! Het lijkt allemaal zo logisch. Het is namelijk een onderdeel van professionaliteit. Het maakt het verschil tussen effectief en efficiënt gedrag helder: het gaat er namelijk in eerste instantie om dat je de goede dingen doet, daarna pas om of je de dingen goed doet.
Hoe zit dat bij jou?